dag 4, dag 5, dag 6 - Reisverslag uit Røros, Noorwegen van Melan en Patricia - WaarBenJij.nu dag 4, dag 5, dag 6 - Reisverslag uit Røros, Noorwegen van Melan en Patricia - WaarBenJij.nu

dag 4, dag 5, dag 6

Door: Melan

Blijf op de hoogte en volg Melan en Patricia

14 Mei 2014 | Noorwegen, Røros

Het was de bedoeling dat Patricia een deel zou schrijven, maar ze heeft geen idee wat, hoe, waarover en stelt het continue uit. Dus bij deze, het komt ooit wel! :).

Maandag begonnen we met onze eerste werkdag bij het Noorse design bedrijf Form til Fjells (Form to the mountains). We moesten om 8:00 beginnen en er 5 minuten van te voren zijn. Aardig vroeg al zeg ik het zelf vergeleken met het weekend!

Tijdens het lopen naar het bedrijf kwam Lisa ons tegen met de auto en we konden zo instappen! Bij het bedrijf aangekomen werden we aan iedereen voorgesteld.. nou ja iedereen klinkt alsof het onwijs veel mensen zijn, maar ze zijn maar met zes mensen. Je hebt de 'dagleider' of hoe je het wilt noemen Maren, die kwam alleen later. Fotograaf Tom, Mediagrafisch designer Charlotte, Designer Astrid, Designer Svein en verpakking ontwerpster en grafisch ontwerpster Lisa. Svein was er alleen niet aangezien die in het ziekenhuis ligt doordat hij een hartoperatie moest ondergaan. (dit is allemaal goed gegaan gelukkig!!)
Tijdens de lunch liet Lisa ons de kantine zien (de kantine is boven in een gebouw waar nog meer bedrijven in gevestigd zijn), je kan er van alles kopen, taart, wafels, appels, brood, beleg. Aardig grappig. Toen we terug kwamen was Maren er en die was echt gewoon echt blij om ons zo in het echt te zien. Het doet ons stiekem goed om te horen dat ze zelf ook geen vloeiend Engels spreken!
Tom nam ons mee naar zijn huis om spullen te halen voor een shoot die hij ging doen voor een product.

o even een ding, wist je dat ze in Noorwegen bruine en gele kaas hebben? Aardig maf, en 't ziet er gek uit. Maar oke.

Maar dus een shoot voor een product. Toen ik hem bezig zag dacht ik eerlijk gezegd dat het niet zo heel veel voorstelde, maar als je dan het resultaat ziet. Daar krijg je zowat kippenvel van! Daarna bracht Tom ons naar een woonwinkel en daar zouden we een opdracht krijgen.
De man die de opdracht zou geven was er nog niet, we kregen thee, zitten, liggen, dansen, weet ik het allemaal, wat je wilde. Tenminste, ze zei voel je thuis ;). De Noorse meubels zien er gewoon al heel anders uit dan die je bij ons in de winkel ziet staan. Er wordt gewerkt met donker en zwaar hout, donkere kleuren en meestal veel houtwerk.
Toen 'DE MAN' er eindelijk was ging hij ons rondleiden door de winkel (niet dat we onszelf niet al hadden rondgeleid maar het idee was leuk). Hij vertelde over alles en niks en over dat alles wel aan het veranderen was van wat mensen gingen kopen en waar ze voor keken.

We gingen naar boven en Gott wat was het er een zooi! Ik had het idee dat ik in een kringloopwinkel stond die eigenlijk te vol stond met alle bedden die ze maar konden vinden en geen idee hadden waar ze het neer moesten zetten. Dus ga niet raar opkijken van de opdracht die we hebben gehad! Het herinrichten van de verdieping waar bedden, slaapbanken, matrassen, kussens en zitzakken worden verkocht. Mensen moeten de neiging hebben (wat ik al heb in een kringloopwinkel) om alles te willen kopen. Ze moeten met interesse rond kunnen kijken en zich aangetrokken voelen door de producten die verkocht moeten worden.

Dus dat.. echte maten hebben we niet van het gebouw zelf en van die hele verdieping maar Patricia en ik zijn te werk gegaan in SketchUp en hebben het ingericht zoals wij dachten dat veel beter was. Maten zijn eigenlijk gewoon wel belangrijk aangezien wanneer je modellen in SketchUp download is je zitzak groter dan een heel King Bed en je King Bed groter dan heel de verdieping. Maar oke daar valt allemaal wel mee te leven.

Dit loopt eigenlijk door tot de volgende dag (niet dat we er in de nacht hebben gezeten). We zijn verder gegaan op het bedrijf met het ontwerp. We moesten er 7:50 zijn omdat ze iedere week beginnen met een bespreking over wat ze gaan doen de komende week. Geloof me Noors is Frans, Engels, Nederlands en Duits door elkaar. Patricia ziet het meer alsof ze lucht te kort komen met praten. Zo kan je 't ook noemen. Maren besloot om haar stuk in het Engels te doen zodat wij ook een beetje begrepen waar het over ging. Mensen uit Noorwegen zijn echt dotjes trouwens, heel behulpzaam en aardig! Toen we naar huis gingen zijn we lang een restaurant gegaan waar we een hamburger met patat, water en bier hebben gegeten en gedronken. Dat was het moment dat Patricia echt intens gelukkig was. Patat. Ondanks dat de hamburger 1 bij 1 cm was en het broodje ongeveer drie keer zo groot was, was het toch lekker maar zeker wel anders! (ze spuiten hier trouwens de straten schoon met de brandweerslang met zo een mega wagen.. waarom wij niet?!)

Vanochtend mochten we ietsje later beginnen (9:00), het was koud buiten, dus sjaal om, winterjas aan maar muts nog net thuis gelaten (ja we noemen het al ons thuis, aardig maf ook, maar een goed teken). We zijn weer verder gegaan aan de ontwerpen maar hebben er (gelukkig) nog twee opdrachten bij gekregen. Maren had niet verwacht dat we zo snel klaar zouden zijn! We moeten de ontwerpen gaan uitbreiden in een verslag met de uitleg waarom we voor alles hebben gekozen (kleur, plek etc.) en we moeten hierbij gebruik gaan maken met Adobe InDesign! leukleukleuk. Als tweede opdracht wilt ze dat we een presentatie gaan houden over onszelf en onze school qua opleiding en doen zodat ze wat meer over ons weten!

Elke avond is hier wel zo ongeveer hetzelfde, eten, film kijken, skypen met thuis etc. Deze avond heb ik zitten janken om de Titanic, hebben we noodles en spagetti op en zit Patricia voor mijn gevoel al dertig uur te skypen met der vriend (ze mist 'm zo (en de rest)).
Maren en Tom kwam nog een soort oven en microwave in één brengen met daarop twee kookpitten(zeg je dat zo). En ik krijg net een mail van Maren dat we een TV kunnen ophalen bij haar thuis :)
Dus ik zou zeggen, op naar de volgende dagen en kijken wat we op de TV kunnen gaan zien!

• 14 Mei 2014 - 22:22

Wilma Van Der Hout:

Melan je bent een bikkel , wat leuk om te lezen.super hoor.dike kus van je moeder

• 15 Mei 2014 - 09:28

Stephan:

Melan en Patricia,

Erg leuke verslagen en heel herkenbaar allemaal.
    De bruine kaas is geiten kaas.
    De smaak is heel zoet, probeer eerst maar voordat je het koopt, want je moet er echt van houden.
    Op een boterham is het zeker lekker.

Groetjes Stephan

• 15 Mei 2014 - 12:45

Gerda:

Hallo meiden
    Het klinkt allemaal wel heel leuk (goed omschreven)
    Ik heb je hele verhaal aan Jarmo &Nadine voorgelezen
    Ook zei vonden het wel leuk om jullie belevingen te horen.
    Wel vonden ze het vreemd dat je dan helemaal in Noorwegen zit
    maar dat wij dan toch kunnen lezen wat jullie meemaken.
    Groetjes uit naaldwijk van Gerda.

• 15 Mei 2014 - 14:31

Chielia:

Hallo Melan
    Heb je verslag gelezen erg leuk we kunnen zo een beetje meeleven zal het vanavond aan Ed vertellen.
    Hier gaat zo zijn gangetje dus ik heb niet veel te melden,alleen dat ik niet met mijn nieuwe computer om kan gaan ik vind het een rampen ding dus dit doe ik nog maar even met de oude tot Luc tijd heeft voor een paar lessen Meiden geniet ze
    Liefs Chielia +Ed

• 15 Mei 2014 - 21:35

Jacqueline:

Hallo meiden, keigaaf zoals jullie bezig zijn.

Complimenten voor alle verslagen van de afgelopen dagen.

Ik belde net met andre, maar die zat met jou [Melan] te skypen.

Nou meiden, succes en doe maar veel ervaring op.

Groetjes uit s-Gravenzande van Jacqueline.